AbOrigineMundi

Hitting the nail on the head
Subscribe

Kaartspel "presidenten"

April 05, 2010 By: Peter Category: Funstuff, Jeugdbeweging

Presidenten is een spannend en plezierig kaartspel waar je zowel taktiek als geluk voor nodig hebt om het te winnen en de president te worden. Want wie verliest, is de volgende ronde de verschoppeling…


Dit kaartspel staat onder heel wat namen bekend (onder andere ook asshole, in de betekenis van de verschoppeling). Er is ook een totaal ander kaartspel, dat shithead heet (commercieel: The Great Dalmuti van Garfield) en ook wel presidenten of asshole genoemd wordt. Het doel van beide spelen is hetzelfde, namelijk zo snel mogelijk je kaarten kwijt te geraken, maar de speelwijze is heel anders.

Benodigdheden

  • Vier spelers (het is mogelijk met drie, vijf of zes te spelen–zie verder)
  • Een gewoon spel kaarten met inbegrip van de beide jokers
  • Een tafel waaraan je met z’n vieren kan zitten en van plaats wisselen

 

Doel van het spel

Wie het eerste zijn kaarten kwijt is, wint en is de president (of premier) van het volgende spel. De tweede uit heet de minister, de derde uit de burgemeester en de laatste is de verschoppeling. Na elk spel gaan de spelers met de klok mee zitten in deze volgorde: verschoppeling, burgemeester, minister, president.

 

Bij het spelbegin

  • De verschoppeling mag de kaarten al dan niet schudden. (bij presidenten wordt het schudden meestal als onsympathiek gezien, als een daad van revolutie). Hij legt de stapel kaarten voor de president.
  • De president pakt de kaarten af door minstens vier en maximum vijftig kaarten van de stapel nemen en ernaast leggen. De verschoppeling legt nu de niet-afgenomen kaarten op de afgenomen stapel en deelt. Hij mag dus na het afpakken de kaarten niet meer schudden.
  • Delen gebeurt door elke speler, te beginnen bij de burgemeester en met de klok mee vier kaarten te geven, vervolgens nogmaals vier, vervolgens vijf. De beide overblijvende kaarten (er doen immers twee jokers mee!) gaan naar de verschoppeling en de burgemeester.
  • De spelers schikken hun kaarten zodat kaarten met dezelfde waarde bij elkaar steken. President en minister hebben nu dertien kaarten, verschoppeling en burgemeester veertien.
  • De verschoppeling geeft zijn beide hoogste kaarten aan de president. De president geeft twee willekeurige kaarten aan de verschoppeling. De burgemeester en de minister wisselen op dezelfde manier één kaart uit. Dit wisselen van kaart gebeurt bij elke ronde behalve de eerste.
  • De verschoppeling komt uit.

 

De waarde van de kaarten en het uitkomen

De laagste kaart van het spel is een drie. Dan volgen vier, vijf,… , boer, dame, heer, aas en twee. De allerhoogste kaart is een joker. Opgelet: beginnende spelers vergissen zich vaak in de waarde van de twee. Besteed hier bij de speluitleg voldoende aandacht aan.

De persoon die uitkomt, bepaalt hoeveel kaarten er gespeeld worden. Men mag enkel kaarten van gelijke waarde samen uitkomen, bijvoorbeeld twee drietjes of drie vijven. Men moet ook hoger gaan dan de vorige speler. Als men niet kan of wil spelen, zegt men “ik pas”.

Voorbeeld

 

presidenten vb 01De verschoppeling komt uit en speelt twee vieren. De burgemeester past, de minister speelt twee negens en de president twee tweetjes. De president mag de volgende ronde uitkomen.

 

De joker

Een joker vaagt alle kaarten weg die op tafel liggen. De ronde eindigt onmiddellijk en de speler die de joker gooide, mag uitkomen.

Voorbeeld

 

In dit voorbeeld was de burgemeester drie boeren uitgekomen. De minister speelt daarop drie tweetjes maar de president gebruikt zijn macht en speelt alles weg met zijn joker. De verschoppeling mag niet meer spelen (hij zou trouwens toch nooit de tweetjes van de burgemeester hebben kunnen overtroeven, tenzij de president in een bijzonder goed humeur zou zijn, denk daar maar eens over na).

 presidenten vb 02

Als een speler uit speelt

  • Een speler die nog maar één kaart bezit, moet dit kenbaar maken door op tafel te kloppen.
  • Als een speler uit speelt terwijl de ronde nog niet gedaan is, gaat die gewoon verder.
  • Als de speler door uit te spelen ook de ronde beëindigt, mag de speler die links zit van hem de volgende ronde uitkomen.

 

Taktische richtlijnen

  • Weet welke kaarten er al gespeeld zijn, want dit bepaalt de relatieve waarde van de kaarten in je hand.
  • Heb je een joker, gebruik die dan om aan de slag te komen en hou een slechte kaart om als laatste te spelen.
  • Trek als het nodig is een reeks van twee, drie of vier kaarten uit elkaar, zeker als ze een hoge waarde hebben.
  • Durf passen, zeker in het spelbegin.
  • Als verschoppeling: schud de kaarten niet. Gebruik het spel van de hoge heren om tussen de plooien door uit te spelen. Gebruik je reeksen van lagere kaarten (drie en vier) om plots uit te spelen, vooral in rondes waarin de burgemeester uitkomt.


 

Varianten

  • Naamvarianten: je kan op de verschoppeling en de andere rollen andere namen kleven, bijvoorbeeld naargelang je politieke voorkeur.
  • Variant met drie spelers: de burgemeester valt weg. De middelste speler houdt zijn kaarten. Verschoppeling en President wisselen twee kaarten uit.
  • Variant met vijf spelers: er komt een gouverneur bij, die zijn kaarten gewoon houdt en tussen burgemeester en minister plaatsneemt.
  • Variant met meer spelers: gebruik twee identieke spellen kaarten.
  • Variant met willekeurige kaarten: uit een verzameling allerhande kaarten neem je voor elk spel zoveel kaarten dat elke speler er dertien krijgt. Dit maakt de onvoorspelbaarheid groter.
p5rn7vb

Leave a Reply